Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

3. díl: Běžecká technika + tréninkový plán na 2. týden

Salming Tým 2

Další pondělí je tu, a s ním i nejnovější díl našeho běžeckého programu. Doufáme, že jste si první týden s tréninkovým plánem užili, a hlavně že se vám podařilo splnit co největší počet tréninkových jednotek. Tento týden se u začátečníků opět ponese ve znamení pravidelného pohybu, což však zdaleka neznamená pouze samotný běh. Mnohem více se v něm zaměříme i na zpevňující cvičení. Mírně pokročilí si po běžecké stránce vyzkouší, vedle tempového běhu, i technické nabíhané rovinky. A aby nezůstali ochuzeni, tak i jejich cvičící jednotky tentokrát dostanou pevnější řád.

Ale nejprve, a jako vždy, se podívejte, co si pro vás připravili Michal se Simčou do pravidelného videa. Krom nejzásadnějších informací o běžecké technice se v dnešním díle dozvíte i cenné tipy pro důležitou součást vašich tréninkových plánů – zpevňující cvičení.

 

Běžecké plány 2. týden

Plány pro jednotlivé týdny vám budeme vždy přinášet ve formátu PDF. A to zejména pro to, abyste si je mohli případně vytisknout nebo třeba uložit do vašeho telefonu. V každém z plánů naleznete krom samotného rozpisu tréninků i vysvětlivky, které rozhodně doporučujeme pročíst.

Běžecká technika

A protože je opakování matka moudrosti, i dnes přináší krátký souhrn informací z našeho videa.

NEJČASTĚJŠÍ ODCHYLKY OD SPRÁVNÉ BĚŽECKÉ TECHNIKY

Dlouhý krok / skákání

Špička letí vzhůru daleko před tělo, s pasivním dopadem na patu. Výsledkem je velmi těžkopádný běh s velkými zdravotními riziky zejména v oblasti kloubů.

Pradlena

Jev, který vídáme především u robustnějších běžců. Ať už jedná o výkyvy ramenou, či silné rotace hrudníku, vždy se takový pohyb neblaze promítá do motoriky nohou, a celkové stability běhu. Především ze samotné nestability hrozí následná zranění.

Šourání

Nízký nebo vůbec žádný šouravý zášvih pat nohou. Na první pohled úsporný běh však dokáže rozhodit boky a střed těla, takže nohy se posléze paradoxně přetěžují samy.

SVATÁ BĚŽECKÁ TROJICE AKA KLÍČOVÁ BĚŽECKÁ CVIČENÍ

Lifting

Vypadá snadně, ve skutečnosti jej ne každý zvládá správně. Přesněji řečeno, ne každý správně chápe jeho stěžejním momentům. Tím není pohyb chodidla směrem dolů (tzv. šlapání zelí), nýbrž odvalení, vytažení chodidla (anglicky lift) směrem vzhůru. To začíná v uvědomění si oporové fáze paty.

Nízký skipink

Spousta běžců se snaží vystřelovat kolena pomalu k nebesům. To má za následek rozhoupání trupu až jeho záklon. Jakožto vytrvalcům vám postačí zvednout kolena jen tak, abyste náklonem trupu stále mířili ve prospěch pohybu. Dopředu vás potáhne hrudník, jako první míří dopředu koleno, nikdy špička. Je to tak snadné!

Zášvih

Správné zakopnutí nám pomáhá mimo jiné aktivovat a tedy i lépe využít největší sval v těle – hýždě. Střed těla se tím zpevní, běh navíc nabyde pružnosti a zároveň uvolnění. Jemný, přesto důležitý detail spočívá v odrazové fázi. Jestliže dosud jste měli ve zvyku se odrážet ze špičky, nyní použijte oporovou fázi paty. Takto natáhnete lýtko a hamstrink přirozeně, přitom jako tětivu luku, a dál už to běží s přirozeným náklonem těla úplně samo.

ŽÁDNÁ BĚŽECKÁ OTÁZKA NENÍ HLOUPÁ OTÁZKA

Na závěr přidáváme informaci, kterou budeme přidávat do každého článku v rámci našich tréninkových týdnů. Určitě se nebojte nás na cokoliv zeptat! Ještě jsme se nesetkali s otázkou o čemkoliv, co se týká běhaní, která by nám přišla nesmyslná. A samozřejmě si věříme, že na jakoukoliv běžeckou otázku dokážeme správně odpovědět 😉

Ptejte se ideálně v komentářích pod tímto článkem, případně kdekoliv v rámci našich sociálních sítí (Facebook, Instagram, Youtube). Budeme se snažit na vaše zvídavé dotazy co nejrychleji reagovat 😉

Komentáře k článku "3. díl: Běžecká technika + tréninkový plán na 2. týden":

  1. Honza Herejk Honza Herejk

    Ahoj Símo a Michale,
    moc díky za super video, kde vše perfektně vysvětlujete.
    To cvičení mi tedy dává víc zabrat, než běh :).
    Hezký víkend,
    Honza

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.